به مناسبت ۹ دی

قطعه شعری جدید از استاد محمدرضا جعفری که بر اساس رویای صادقه برای امام خامنه ای سروده اند:
خواب دیدم دوش تا مولا امیر المومنین
صدر مجلس بود و میگفت از ولایت این چنین
باب فیض و معرفت راه ولیست
رستگاری در ره فرزند ما سید علیست
عشق او در دل نشان عزت است
بی ولایت هر عمل خود موجبات ذلت است
هرکه فرزندم علی را دوست دارد،خویش ماست
روز محشر چون شهید کربلا در پیش ماست
آنچه گوید او فقط تفسیر قرآن است وبس
جای اورا در پیش ما هرگز نگیرد هیچ کس
صلوات

این دفعه من به جای فرزاد از آیت الله جوادی

توصیه ای به جوانان و نوجوانان

امام خطاب به فرزندان و برادر زدگان خود بیان داشتند که ای قوم من شما امروز نوجوان هستید ولی در آینده نزدیک هم از نظر سن و هم از جهت کمال بزرگ خواهید شد، تا می توانید دانش کسب کنید تا دانشمند شوید.

این جمله امام(ع) تشویق به بزرگواری می کند، زیرا بزرگ شدن در دست ما نیست اما بزرگواری در اختیار شما است و باید بزرگواری را تحصیل کنید.

بازی در زندگی هدف نیست بلکه بازی برای رفع خستگی است.

 مرحوم کلینی از امام صادق نقل می کند که خداوند سبحان بر هیچ قومی فراگیری دانش را واجب نکرد مگر بر علما واجب کرد که تدریس کنند.

امام حسن مجتبی در روایتی تاکید کرده اند که اگر شما مطالبی را فرا گرفتید، برای اینکه در حافظه بماند، آن را یادداشت کنید.

(در روایتی از امیرالمومنین علیه السلام وارد شده که هر چه نوشته شود باقی می ماند و آنچه حفظ شود فرار می کند. این روایت به این مطلب اشاره می کند که باید مطالب را نوشت و الا در آینده ای نه چندان دور از حافظه می رود)

مبادا کسی بگوید من در فلان محفل حاضر شده ام ولی نمی دانم چه گفته است و یا به خاطر ندارم که چه طرح و بحث شد؛ مگر می شود جوان دفتر علمی و دفتر خرد و دانش نداشته باشد و آنچه می شنود به هوا تبدیل کند

  مرحوم مجلسی نقل کرده اند که در محفل رسول خدا(ص) مطلبی علمی طرح می شد که یکی از اصحاب عرض کرد حیف وقتی از مجلس شما بیرون می رویم، این حس خوب از مطالب را نداریم که حضرت به او گفت از دستت کمک بگیر، یعنی این مطالب را یادداشت کن.

 اتلاف عمر یعنی همین که وقتی کسی مطلبی می شنود، یادداشت نکند که از یاد رفتن این مطالب یعنی آتش زدن عمر خویش.

هرجا عالمانه حرفی شنیدید حتما یادداشت کنید، زیرا آن مطلب یا بدون تجزیه و تحلیل و نظر به کار می آید یا در مورد آن فکر می کنید و به کار می آید.

مناظره جالب بین …

نقل شده که دو نفر از شیعیان در گذرگاهی از بغداد به مجلس بزرگی رسیدند.

پرسیدند این مجلس متعلّق به  کیست؟

گفتند مجلس درس امام اعظم ابوحنیفه است .

راوی حکایت می گوید رفیق من که اسمش فضل بن حسن بود و مردی متعصّب در مذهب شیعه و در عین حال آدمی بحّاث و با اطلاع از مبانی مذهب بود ، گفت من می روم و با این مرد مباحثه می کنم و تا او را ملزم و مجاب نکنم از این مکان نمی روم.

گفتم این عالم بزرگی است و از عهده ی بحث با او بر نمی آیی .

گفت من معتقد به مذهب حقم و حق مغلوب نمی شود .

ادامه مطلب …

قل انما اعظکم بواحده آن تقوموا لله مثنی و فردی

قل انما اعظکم بواحده آن تقوموا لله مثنی و فردی

اندیشه های تابناک حضرت امام ـ بزرگ جهادگر عصر ما ـ در زمینه فرهنگ و روحیه جهادی گنجینه گرانبهایی برای نیل به توفیقات مضاعف و فزاینده جهاد کشاورزی است . به همین علت می توان گفت ژرف نگری در رهنمودهای امام راحل منشور حرکت و تلاش جهادگران را در مسیر زندگی شغلی شان بخوبی نمایان می کند. این مهم بعلاوه تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تقویت فرهنگ جهادی ما را بر آن داشت تا با کالبد شکافی فرامین حضرت امام از سال ۵۸ تا ۶۸ معیارهای بنیادی این فرهنگ عناصر اساسی جهت گیریهای کلی و بایسته های آن را استخراج و ارائه نمائیم . امید است در این زمینه توفیق لازم حاصل شده باشد.

فرهنگ جهادی طریقتی نوین

در نخستین صبحگاهان پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی که نسیم تحول و امید و سرافرازی و آبادانی ملت و کشور وزیدن گرفت و بیرق استقلال و آزادی بر بامسرای این دیار به اهتزاز درآمد جهادگر بزرگ امت ما ـ خمینی کبیر ـ بانگ سازندگی و نوسازی سرداد و فریاد برآورد که « خرابیها زیاد هست و ما باید به همت ملت آن خرابیها را ترمیم کنیم …. همه قشرهای ملت زن و مرد ، پیر و جوان دانشگاهی و دانشجو ، مهندسان و متخصصان شهری و دهاتی همه با هم باید تشریک مساعی کنند و این ایران را که خراب شده است بسازند… و سازندگی و جهاد سازندگی را شروع کنند. » این فرمان آغازی بود بر طریقتی نوین بنام « فرهنگ جهادی » که با دم مسیحایی خورشید جماران پی ریزی شد و طی سالیان چند در پیچ و خم حوادث و رویدادهای بیشمار انقلاب و در عرصه ها و میادین مختلف خدمت رسانی به مناطق محروم و دفاع مقدس و در کوران عداوتهای ضد انقلاب و شهید و مجروح شدن جمعی از جهادگران شجاع این فرهنگ نوین سازمانی چنان تکوین تکمیل و صیقل یافت که متمایز و برتر از همه فرهنگهای سازمانهای سنتی و وارداتی و ناکارآمد پیشین گردید.

بنظر حضرت امام که بانی و مبتکر اصلی فرهنگ و روحیه جهادی در عصر حاضر است جهاد شمایل دنیای آزادی واستقلال در عرصه کار و تلاش و پیکار علیه فقر و تنگدستی و رذالت و ذلت است .

همین فرهنگ جهادی بود که بزرگترین آبرو را به انقلاب اسلامی داد و باز همین فرهنگ بود که نهال انقلاب را در روستاها و شهرهای دورافتاده به گةل نشاند.

لذا نباید تردید به خود راه داد که بازگشت به فرهنگ جهادی ضرورتی است انکارناپذیر بطوریکه بارها این مهم توسط رهبر معظم انقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفته است . چنانکه معظم له در یکی از سخنرانی های خود قبل از ادغام این وزارتخانه توصیه فرمودند که ارزشهای جهادی در وزارتخانه جدید حاکم شود و باز در سخنرانی دی ماه سال ۸۲ خود ضمن یادآوری این نکته که « آنچه انقلاب اسلامی به مردم ما داد فرهنگ جهادی بود. فرهنگ جهادی در همه صحنه ها و عرصه ها به کار می آید و در زمینه کارهای زیربنایی کشاورزی و دامداری و امثال اینها هم از اول انقلاب روح و فرهنگ جهادی وارد میدان شد » تاکید نمودند که « ما این روحیه را باید حفظ کنیم . این روحیه با کارعلمی و نظم تشکیلاتی هیچ منافاتی ندارد بلکه اتفاقا کار علمی را هم همین روحیه جهادی بهتر میکند… آن جایی که حرکت و روح جهادی وجود دارد انسان در ایمان آرمان و خدمت به دیگران حل می شود و خود را فراموش می کند. این روحیه را باید در جامعه تقویت کرد. کشاورزی و دامداری ما با این روحیه رونق واقعی خود را پیدا خواهد کرد. » فرمایشات مقام معظم رهبری حاکی از نگرانی ایشان در این زمینه است . این نگرانی که به وضوح می توان در سخنرانی دی ماه سال ۸۲ معظم له مشاهده کرد .

عشق و شیفتگی به اسلام ناب و ولایت بسترساز عشق دیگری است که « خدمتگزاری به مردم » می باشد چرا که در فرهنگ جهاد کار نه فقط یک وظیفه صرف اداری بلکه امری عبادی و پاک شمرده می شود. در حقیقت فلسفه اجرایی همه سیاست ها طرح ها برنامه ها وپروژه های سازمانی در فرهنگ جهاد خدمت خالصانه و صادقانه به بندگان خدا و رفع مشکلات و مصائب آنان و تامین نیازهای اساسی شان است که به راستی « عبادت » محسوب می شود

حضرت امام خمینی :

عشق جهاد به خدمت به اسلام و مردم چشم دل عشاق خدمت به دین و مردم راروشن نموده است . شجاعت دلیرمردان و شیرزنان جهادی مان در جهادمان علیه کفر و بیداد زبانزد خاص و عام است . وسعت دامنه گذشت و ایثار مردان و زنان جهاد جنگ و صلح بزرگ و کوچک فقیر و غنی این مرز و بوم را فرا گرفته است

آن جایی که حرکت و روح جهادی وجود دارد انسان در ایمان آرمان و خدمت به دیگران حل می شود و خود را فراموش می کند. این روحیه را باید در جامعه تقویت کرد

یک نکته مهم از درس اخلاق مخصوصاً برای مربیان…

سلام دوستان

داشتم درس اخلاق هفته ی گذشته ی حضرت استاد حفظه الله را می خوندم به یک نکته ی مهم مهم مهم … برخوردم که می تونه انگیزه ی بالایی به ما بده برای تلاش بیشتر در عرصه ی جهاد فرهنگی . یادمون که نرفته امسال را دیده بان هیئت سال “همت فرهنگی” نام نهادند .البته چون این مطلب را حضرت استاد به طور کامل تر چند هفته ی گذشته بیان فرموده اند بنده هم آن مطلب کامل تر را قرار دادم. لطفاً در ادامه بخوانید …

 هر کسی مشتاقه بقیه ی درس اخلاق را بخونه در پایین مطلب ارجاع داده ام. یاحق .

ادامه مطلب …

داستان ؛ راه نجات …

روزگاری یک کشاورز در روستایی زندگی می کرد که باید پول زیادی را که از یک پیرمرد قرض گرفته بود، پس می داد. کشاورز دختر زیبایی داشت که خیلی ها آرزوی ازدواج با او را داشتند. وقتی پیرمرد طمعکار متوجه شد کشاورز نمی تواند پول او را پس بدهد، پیشهاد یک معامله کرد و گفت اگر با دختر کشاورز ازدواج کند بدهی او را می بخشد… ادامه مطلب …

ظهور ناگهانی۶

در تعبيري بلند امام علي(عليه السلام)فرمودند:(انما الائمه قوام الله علي خلقه و عرفاءه علي عباده)(بدرستي که امامان از سوي خداوند، مدبران خلق اويند و عاملان بيداردل او بر مردمند)(نهج البلاغه).

حضرت مهدي سلام الله عليه در اديان ديگر:

انجيل لوقا/باب۱۲/شماره ي۳۰:پس شما نيز مستعد باشيد،زيرا در ساعتي که گمان نمي بريد، انسان مي آيد.

ادامه مطلب …

اطلاعیه

به اطلاع همه دوستان میرسانم با هماهنگی های انجام گرفته وموافقت شورای علمی بحث من وسعید در تاریخ های ۲۴/۹ و۱/۱۰ جا به جا شد بنا بر این در هفته جاری سعید بحث خود را ارائه خواهد داد

جلسه+هیئت

سلام به همه ی دوستان عزیز

امیدوارم عزاداریاتون مورد قبول حق قرار گرفته باشه. پنجشنبه ساعت ۷ طبق معمول در دارالاحرار جلسه داریم و در خدمت سید حسین سامع با بحثش هستیم.

امیدوارم زیارت دوستانی هم که مشهد هستند قبول باشه.

یا علی