روش اهلبیت در ارتباط با حقایق

«اَفَمَنْ يَهْدي اِلي الْحَقِّ اَحَقُّ اَنْ يُتَّبَعَ اَمَّنْ لا يَهِدّي اِلاّ اَنْ يُهْدي…»

آيا آن‌كس كه به سوي حق هدايت مي‌كند، شايسته پيروي است، يا آن كس كه نمي‌تواند راه به جايي ببرد مگر هدايتش كنند و تعليمش دهند؟

……

به‌هرحال مقصود من از طرح آيه فوق اين بود كه عزيزان متوجه باشند راه ائمهh راه ارتباط با خودِ حقيقت است و نه با مفهوم آن و نه راه كتاب و درس. كار علمايي مثل علامه طباطبايي و ملاصدرا«رحمة‌الله‌عليهم» اين است كه ما را متوجه ائمه معصومينh مي‌كنند. علمي كه به ما مي‌آموزند، علمي است كه انگشت اشاره به ائمه معصومين دارد تا ما بتوانيم به روش ائمهh راه ارتباط با وجودِ حقايق را پيدا کنيم و با خود حقايق مرتبط شويم، علماي ما كه در فرهنگ اهل‌البيت تربيت شده‌اند، ما را مشغول خود و يا علم خود نمی‌کنند.

ادامه مطلب …

قرآن

با سلام به قاریان عزیز…..

تکلیف این هفته برای فرائت تاکید بر آیات قبلی و برای ترتیل آیات ۲۸و۲۹و۳۰ از سوره ی بقره……

__________________________________________

دوره ی ختم قرآن ۲ از اول مهر شروع شده و روزی ۱ صفحه هدیه باشه خدمت ……. (با رهبری!)

اونا که می خوان با این کشتی حرکت کنند بپان جا نمونند!….یا علی

طلوع نزدیک است…


هر پنـجه‌ای کـه شانـه گـیسو نـمی شود

هر قـبـله‌ای کــه گوشــه ابــرو نـمی شود

هر جذبه‌ای که عکس هو الهو نمی شود

هر دلــبــری کـــه ضـامـن آهــو نمی شود…

سلام بچه ها!
انشالله شب جمعه هفته آینده شب تولد امام رضا(روحی له الفداء)است.
طبق معمول هر سال،تشریف بیارید منزل این حقیر!
منتظر قدومتان هستم…

لبیک یا رسول الله…

لبخند بزن اي به لبت آيه رحمت

چشمي بگشا اي نگهت مايه رحمت

حرفي بزن اي لفظ تو آرايه رحمت

پشت سرت افتاده زمين سايه رحمت

دين تو به پا خاسته بر پايه رحمت

عالم ز عنايات تو سرشار؛ محمّد…

بايد ز ستم باز رهاني همه جا را

بايد بچشاني به بشر طعم صفا را

بايد بشناسند همه رسم وفا را

تا كه بكشي جهل و زر و زور و ريا را

بايد ببري همره خود شير خدا را

پس اين تو و اين حيدر كرّار؛ محمّد…

غلط نامه دانشجویی!

اين يك لغت نامه…ببخشيد يك غلط نامه دانشجويي است.

دانشجو:
صاحب آرزوهاي بر باد رفته، بي خانمان، آس و پاس، كسي كه تا صبح بيدار است و تا شب خواب. كسي كه سر كلاس فقط چرت مي زند، ساعتش را نگاه مي كند و هر از گاهي با خميازه مي گويد: استاد خسته نباشيد. كسي كه هر ترم فقط ۴ واحد پاس مي كند آن هم ولولوژي.

ادامه مطلب …

آغاز پوچی

سلام دوستان…..امیدوارم تا اینجا استفاده کرده باشید و خسته نشده باشید.در ادامه بحث داریم :

بعد از آن مقدمه وارد يك نكته اساسي براي ريشه‌يابي علت بي‌ثمري كارها مي‌شويم که تا آخر بايد آن را دنبال كنيد. آن نکتة اساسي اين‌ است كه به جاي ارتباط با «وجودِ» حقايق غيبي، با «مفاهيمِ» حقايق غيبي مرتبط می‌شويم. براي روشن‌شدن فرق «مفاهيمِ حقايق» با «وجودِ حقايق» فرق «معني آب» را با «خود آب» در نظر بگيريد. آبِ بيروني،‌ تر است، ولي «معناي آب» كه در ذهن ما است تر نيست، بلكه معني تري است و معني تري، تر نيست، بلكه علم به آن پديده‌اي است كه در خارج از ذهن ما تَر است، حالا عنايت داشته باشيد كه «معني خدا» هم مثل «معني آب» است، همان طور كه آب بيروني تر است ولي معني ذهني آن تَر نيست، خداي بيروني هم خدا است و منشأ علم و قدرت و حيات است، ولي «معني خدا» كه در فكر است منشأ علم و قدرت و حيات نيست. خدايِ بيروني، حيّ و قادر و عليم و قدير است، ولي خداي ذهني معنيِ حيّ قادرِ عليمِ قدير است، و همان طور که «معني تري» تر نيست، معنيِ قديرِ عليم، قديرِ عليم نيست، بلکه مثل آبي كه در ذهن ماست و حكايت از آب بيروني مي‌کند، علم به خدا، حكايت از خداي بيروني مي‌كند، و همان‌طور كه تا آب بيروني نداشته باشيم از تري آن بهره‌اي نمي‌بريم، اگر نتوانيم با خداي بيروني ارتباط پيدا كنيم، از خدا و انوار او بهره‌اي نمي‌بريم. معني آب، هيچ بهره‌اي از تري ندارد، حتي معني يك اقيانوس آب، يك ذره هم تر نيست، معني خدا، حكايت از يك خداي خارجي است، ولي نور حيِّ عليم قادر، مربوط به خداي بيروني است و نه مربوط به علمِ به خدا. به گفته مولوي:

هر چه انديشي پذيراي فناست                        آن ‌كه در انديشه نايد، او خداست

ادامه مطلب …

سلام

از همه دوستانیکه برای ایندوستی صمیمی وقدیمیمون دلمیسوزونن ممنوم…..من دو هفته پیش تا حالابرای مکان گروه  چه کردم؟

 

تفکر و تغییر در نگاه

اگر ديديم در فعاليت‌هاي ديني، انكشافي حاصل نشد و هر چه جلو مي‌رويم مثل همان اول است، بايد كمي فكر كنيم، نكند راه و روش ما غلط است، حالا آيا ما بايد راه و نگاه را عوض كنيم، يا همين‌طور كار را به همان روش قبلي ادامه دهيم؟ وقتي مي‌بينيم مردم به سخنان ما توجه نمي‌كنند، آيا بايد بيشتر داد بزنيم يا بايد علت بي‌توجهي افراد را بررسي كرد؟ بنده در جلسه توديع يكي از همكاران دعوت شدم، ديدم اين آقا پس از چند سال كار اجراييِ بدون وقفه، حال که مي‌خواهد خداحافظي كند بيشتر از دو ساعت حرف زد كه يك كلمه بگويد، آخر هم نتوانست آن يک کلمه‌اي را که مي‌خواست بگويد، بگويد. پيش خودم گفتم بهترين دليل كه بايد ایشان را عوض مي‌كردند همين روحيه‌ است كه به جاي كارِ با كيفيت و با نتيجه، همين طور كاري مي‌كرده، بدون اين‌كه به نتيجه آن فكر كند. در مسائل ديني هم موضوع به همين شكل است، مسلّم روش همکار ما روشي نبودكه بتواند باز هم بماند و اداره خودش را مديريت و جهت‌دهي كند. براي اين‌كه نمي‌داند از كجا وارد شود تا بعد به فكر خارج‌شدن از آن باشد، وقتي وارد يك موضوع مي‌شد تا حرفش را بزند، و مي‌ديد نشد و به نتيجه دلخواهش نرسيد، شروع مي‌كرد دوباره حرف مي زد تا از طريق ديگر وارد شود و مقصود خود را برساند و از بحث خارج شود. دوباره متوجه مي‌شد كه نتيجه نگرفت، باز وارد موضوع ديگر مي‌شد، بيش از دوساعت حرف ‌زد، آخرش هم ‌نتوانست مقصود خود را برساند، خسته شد و ادامه نداد. اين مثال شبيه كار آن دلاك است كه راه ورود و خروج به کارها و مشکلات را نمي‌شناسد. اگر ما بعد از مدتي فعاليت ديني و فرهنگي مي‌بينيم هيچ چيز نشده‌ايم و هيچ تحليلي هم براي هيچ چيز نشدنمان نداريم، بدانيم كه خطر بزرگي ما و جامعه‌مان را تهديد مي‌كند و با پوچي و يأسِ آزاردهنده‌اي روبه‌رو مي‌شويم، حالا عده‌اي براي اين‌كه باور نكنند گرفتار پوچي شده‌‌اند، خود را فريب مي‌دهند و كار قبل را ادامه مي‌دهند و بيشتر هم كار مي‌كنند، در حالي‌كه راه حلِ برون‌رفت از اين مشکل، راه ديگري است و با اين روش، هر روز بيشتر از روز قبل از خانة حقيقت دور مي‌شوند، چون نمي‌دانند بايد راه و جهت را تغيير دهند.

ظهور ناگهانی ۱۲

امام معصوم علیه السلام حجت و خلیفه خداوند بر روی زمین است. او مانند پیامبر از سوی پروردگار برگزیده می‌شود. امام تمام مسؤولیت‌های رسول گرامی اسلام صل الله علیه و آله و سلم به جز دریافت وحی تشریعی را بر عهده دارد، اگر پیشوای معصوم از دیدگان ما پنهان باشد و نتواند به بیان قرآن و احكام و تشكیل حكومت بپردازد، آیا می‌تواند با این حال در حیات بشری تأثیر گذار باشد؟ در این نوشتار برخی از آثار و بركت‌های امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف كه نهان از چشمان ما است، به صورت خلاصه بیان می‌شود

. اول: امید بخشی

 نقش حیاتی و شگفت انگیز امید در سعادت فرد و جامعه بر كسی پوشیده نیست، وقتی امید می‌آید تلاش و حركت جایگزین رخوت و سستی می‌شود و در یك سخن؛ انسان به امید زنده است. مهمترین دلیل شكست مسلمانان در جنگ احد، شایعه شهادت رسول خدا صل الله علیه و آله و سلام بود. وقتی این خبر دروغ پخش شد، عدّه كمی به اندازه انگشتان دست، اطراف پیامبر باقی ماندند.(۱) شیعه با اعتقاد به امامی كه زنده است و حاضر و ناظر و پشتیبان آنان است، خود را حفظ كرده و به پیش می‌رود ولی اهل سنت اعتقاد دارند، مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در آخرالزمان به دنیا می‌آید و سپس ظهور خواهد كرد. آنان به امام زنده معتقد نیستند به همین دلیل جوامع سنی نشین عموماً دارای انتظاری سرد و خاموش هستند ولی انتظار در جوامع شیعی، زنده و نیرو آفرین است. دلیل این نشاط دو نكته اساسی است: ۱٫ شیعه با اعتقاد به وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و قدرت و علم گسترده او، خود را دارای پشتوانه قوی و فولادینی می‌بیند، چون كوهی استوار در برابر دشمن می‌ایستد و به پیش می‌رود. ۲٫ شیعه، با اعتقاد به نقش و تأثیر انسان‌ها در پایان یافتن غیبت امامشان و برپایی عدالت در جهان، تلاش خود را برای فراهم كردن زمینه‌های ظهور انجام می‌دهد كه نمونه بارز آن انقلاب اسلامی ایران است.

ادامه دارد…

پايگاه جامع عاشورا